Nečakajú na dopravnú kolíziu

Článok

Nečakajú na dopravnú kolíziu


Iste si vie každý z vás predstaviť, čo by sa mohlo stať, keby sa naložené vozidlo so zle upevneným nákladom, dostalo do dopravnej kolízie, kde by vodič potreboval prudko zabrzdiť, alebo sa vyhnúť inému vozidlu. Došlo by k uvoľneniu nákladu, ktorý by ohrozil nielen vodiča, ale aj ďalších účastníkov cestnej premávky. Pri prudšom zabrzdení môže náklad preraziť do kabíny alebo vypadnúť z vozidla na cestu. Platí to aj  v osobných autách, ak sú v interiéri voľne uložené väčšie predmety. Konkrétne pri čelnom strete s prekážkou v rýchlosti 50 km/h pod vplyvom zotrvačnej sily všetko vo vnútri pôsobí, akoby malo 30 až 50-krát vyššiu hmotnosť. To znamená, že napríklad zle uložený 25 kilogramový kufor, ktorý pri náraze vyletí zo zadnej časti auta, by sa mohol premeniť na predmet vážiaci až 1,25 tony. A tomu už hlava, prípadne krčná chrbtica nemá šancu odolať.

A teraz si predstavte, čo by sa mohlo stať, keby sa do dopravnej kolízie dostal napríklad kamión prevážajúci zvitky.

Z U. S. Steel Košice odchádza denne priemerne 250 – 300 nákladných vozidiel, pričom na každej súprave  je naložených približne 23 ton nákladu. Absolútny rekord je 473 nákladných vozidiel za jeden deň. Správne upevnenie plechov a zvitkov je preto životne dôležité.

„V DZ Expedícia využívame na nakladanie 17 koľají a celkom 24 nakladacích miest. Z celkového počtu 636 zamestnancov máme 125 expedientov koľají – to sú kolegovia, ktorí sú zodpovední za nakládku a upevnenie nákladu na nákladných vozidlách.  Je to práca, ktorá si vyžaduje maximálnu zodpovednosť a tiež znalosť predpisov, ktoré sa často menia. Aj keď nami naložené nákladné vozidlo odíde z U. S. Steel Košice, naša zodpovednosť za to, ako bolo vozidlo naložené a náklad upevnený, stále platí.  Ak sa na ceste stane  akákoľvek udalosť  a v procese vyšetrovania sa príde na to, že príčinou bol nesprávne upevnený náklad, musíme buď preukázať našu nevinu, alebo znášať následky.  Zodpovednosť za to, ako bol náklad upevnený, nesieme až do momentu, kým sa nevyloží u zákazníka,“ hovorí Rastislav Milan, riaditeľ DZ Expedícia.

Práve preto organizujú v divíznom závode pravidelné školenia  a to v spolupráci so Žilinskou univerzitou v Žiline,  Katedrou cestnej a mestskej dopravy. Takýchto školení sa zamestnanci DZ Expedícia zúčastňujú práve tento týždeň.

„Naša katedra sa touto problematikou zaoberá už niekoľko rokov v takom rozsahu, ako nikto iný na  Slovensku, aj v oblasti pokynov pre upevnenie nákladu, pre ktoré sú potrebné  merania súčiniteľov trenia, stability balenia, brzdné a jazdné skúšky s nákladom. S DZ Expedícia spolupracujeme od roku 2012,“ uvádza doc. Ing. Juraj Jagelčák PhD,  zo Žilinskej univerzity v Žiline.

Takéto školenia nie sú ojedinelou formou spolupráce. Na jeseň minulého roka  posudzovali systém upevňovania zvitkov na plastových podložkách, ktoré sú ekologickejším a aj lacnejším variantom, pretože sú ľahšie a vratné. „Pozvali sme si odborníkov zo Žilinskej univerzity v Žiline. Boli tu týždeň, robili skúšky, kamerové záznamy, merali upevňovacie sily  a vypracovali technický posudok k spôsobu upevnenia, ktorý potvrdzuje, že tento spôsob je správny a zodpovedá  všetkým predpisom. My musíme a chceme postupovať takto. V našej práci sa to totiž nedá, že keď chceme niečo nové skúsiť, tak to vyskúšame, a potom sa uvidí,“ hovorí Marián Hovanec – technik balenia. Riaditeľ závodu dodáva:  „Konáme proaktívne,  nečakáme, kým dôjde k udalosti na ceste k zákazníkovi. Všetky postupy upevnenia nákladu overujeme vopred, za účasti odborného garanta, čo nám zaručuje, že tieto postupy  sú správne.“

Foto:

Tento týždeň sa školia zamestnanci DZ Expedícia o bezpečných postupoch nakladania a upevňovania nákladu v cestnej doprave.

 

     

O správnych postupoch a zmenách v platných predpisoch prednáša doc. Ing. Juraj Jagelčák, PhD. zo Žilinskej univerzity v Žiline, Katedry cestnej a mestskej dopravy.

 

Prihláste sa a získajte prístup k zaujímavému obsahu

Prihlásiť sa