Najnovšie údaje, zverejnené Globálnym fórom o nadmernej kapacite ocele (Global Forum on Steel Excess Capacity - GFSEC), odhaľujú ďalší nárast globálnej nadmernej výrobnej kapacity ocele, ktorá si vyžaduje okamžité a komplexné obchodné opatrenia zo strany podobne zmýšľajúcich krajín GFSEC. Vplyv tejto deštruktívnej dynamiky, ktorá deformuje svetový trh s oceľou a ohrozuje tisíce pracovných miest len v celej Európe, je naliehavo potrebné riešiť, hovorí Európska oceliarska asociácia.
"Čas čakania, kým sa nadmerná kapacita vyrieši prostredníctvom trhových síl, sa skončil. Potrebujeme dôveryhodnú stratégiu zameranú na konkrétne opatrenia, ktoré môžu krajiny GFSEC prijať, vrátane jednostranných obchodných opatrení. Pretrvávanie v udržiavaní otvorených trhov prospieva len krajinám, ktoré sa stiahli z Globálneho fóra, a tým, ktoré naďalej vyvážajú prebytočnú oceľ, a to buď v reakcii na rušivý nárast dovozu, alebo v reakcii na ich vlastnú nadmernú kapacitu," uviedol Axel Eggert, generálny riaditeľ Európskej oceliarskej asociácie (EUROFER). "Takéto obchodné opatrenia musia byť komplexné a musia sa týkať celej škály výrobkov a krajín, pretože nadmerná kapacita ocele je globálnym problémom, ktorý ovplyvňuje celé odvetvie. Aj keď podporujeme princípy predložené GFSEC, konštatujeme, že veľké množstvo krajín už uvalilo clá na dovoz ocele," dodal.
Zverejnené nové údaje počas zasadnutia ministrov krajín GFSEC (8. októbra) predpokladajú, že globálna nadmerná kapacita ocele dosiahne 630 miliónov ton do roku 2026, čo zodpovedá 5-násobku produkcie oceliarskej ropy v EÚ v roku 2023. Táto bezprecedentná výzva ohrozuje širšie hospodárstva regiónov s otvorenými trhmi, najmä EÚ. Vzhľadom na kľúčovú úlohu ocele v zamestnanosti, inováciách a čistých technológiách, ktoré sú nevyhnutné pre zelenú transformáciu, tento prebytok uhlíkovo náročnej a podhodnotenej ocele nielenže narúša trhy, ale aj oslabuje konkurencieschopnosť a úsilie o dekarbonizáciu.
"Európski oceliari investujú miliardy eur do dekarbonizácie, ale hrozí, že tieto snahy budú zmarené dodatočnou nadmernou kapacitou, ktorá by mala byť uvedená do prevádzky do roku 2026. Na každý milión ton stratenej výrobnej kapacity EÚ zaplaví náš trh rovnaký objem dovozu. Potrebujeme núdzové opatrenia na obmedzenie vedľajších účinkov globálnej nadmernej kapacity a štrukturálne riešenie na riešenie jej základných príčin," uzavrel pán Axel Eggert.
Foto: zdroj EUROFER