Ako zvládnuť home office?

Článok

Ako zvládnuť home office?


Hlavne nezostávajte v pyžame

Týždeň pred vianočnými sviatkami zorganizovala ženská sieť posledné podujatie v roku 2020, ako inak, formou online mítingu. Silvia Gaálová, viceprezidentka a patrónka ženskej siete v U. S. Steel Košice uviedla dôvody prednášky na veľmi aktuálnu tému: Ako zvládnuť home office. „Pandémia COVID-19 priniesla rozšírenie práce z domu, ktorá sa teraz týka mnohých z nás. Zaujíma nás preto, aké sú výhody či nevýhody tohto pracovného režimu, čo znamená pre zamestnancov i zamestnávateľov, alebo či zostane home office aj po pandémii?“ Na viaceré otázky počas svojej prednášky odpovedala Zuzana Kostiviarová  z poradenskej a audítorskej firmy Deloitte. „Je dôležité, aby ženy mali priestor zdieľať svoje pocity, skúsenosti, pretože podľa prieskumu Deloitte až 82 % zo 400 žien uviedlo, že pandémia negatívne ovplyvnila ich život. Počas práce z domu sa zvýšila aj ich zodpovednosť za domáce práce, starostlivosť o deti a ich online vyučovanie. Oproti mužom vnímajú ženy prácu z domu negatívnejšie a mnohé z nich sa cítia byť preťažené.“

Ako teda byť úspešnými pri práci z domu? Zuzana Kostiviarová ponúkla 10 užitočných tipov:

1. Nastavte si rutinu (vstávajte, oblečte sa, akoby ste išli do práce)

2. Štruktúrujte si deň (pripravte si denný plán úloh)

3. Vyhraďte si pracovný priestor (kde budete minimálne rušení)

4. Osvojte si nové nástroje (virtuálnej komunikácie)

5. Zostaňte spojení s kolegami (dajte si pracovné stretnutie počas prechádzky vonku, robte si aj neformálne virtuálne stretnutia)

6. Dávajte si pauzu (nájdite si čas na kávu, krátke cvičenie)

7. Vybalansujte pracovné a súkromné povinnosti (teraz pracujem/teraz sa venujem rodine)

8. Snažte sa udržať si motiváciu (buďte pozitívni a trpezliví)

9. Vážte si svoj čas (dokážte povedať nie úlohám/stretnutiam mimo pracovného času)

10. Na konci dňa vypnite (počítač aj hlavu)

Podobné rady dala aj ďalšia prezentujúca, Alena Ľapinová z ľudských zdrojov USSK, ktorá poukázala aj na technické nevýhody home office, keď mnohí nemajú doma dostatočný wifi signál, vlastný počítač či pracovný stôl. Ženy musia poväčšine riešiť aj množstvo ďalších povinností vrátane toho, čo budú členovia rodiny jesť. Pripomenula, že zamestnanci aj ich rodinní príslušníci môžu využiť Program pomoci a konzultovať svoje problémy telefonicky (673-2111) alebo mailom (pomoczamestnancom@sk.uss.com). Jesenné a zimné obdobie, kedy je skoro tma, zvyšuje počet depresií, A. Ľapinová preto odporúča: „Snažme sa robiť niečo dobré pre iných. Treba si takisto nájsť niečo, čo nás každý deň poteší. Aj keď slnko vonku nesvieti, treba nájsť slnko v nás samotných!“

Brigita Kurucová upozornila, že „prezentácie aj nahrávka z mítingu budú zverejnené na intranete v sekcii Všeobecné - Women´s Inclusion Network.“ V sérii otázok a odpovedí zaznelo aj to, že hoci sme sa počas pandémie naučili pracovať z domu a osvojili si nové zručnosti, ukázalo sa, aká dôležitá je sociálna interakcia. Ľudia pracujú v tímoch a hoci niektoré analytické, autonómne profesie môžu aj po pandémii robiť viac z domu, spoločná práca a benefity osobných kontaktov a komunikácie sú nenahraditeľné.

Na záver sa všetkým za aktívny prístup a reštartovanie aktivít ženskej siete poďakoval viceprezident Karl Kocsis. „Zažívame v práci veľké zmeny, snáď pandémia s príchodom vakcíny čoskoro skončí a my sa na jar vrátime do normálu. Želám všetkým v roku 2021 veľa zdravia a prosperity.“

Prihláste sa a získajte prístup k zaujímavému obsahu

Prihlásiť sa