Od 1. januára sa zvýšila hodnota stravnej jednotky na 4,65 eura. Príspevok zamestnávateľa je 3,10 a zamestnanec si prispieva 1,55 eurami. Tento oznam, ktorý sme vám chceli sprostredkovať, bol výborným impulzom k tomu, aby sme sa pozreli aj na to, ako sme boli spokojní so stravovaním v závodných jedálňach v minulom roku, koľko toho za rok zjeme, koľko sa vyhodí, na aké novinky sa môžeme tešiť v tomto roku... Nielen o týchto témach sme hovorili s Vladimírom Balogom – šéfom gastro prevádzky spoločnosti Delirest (na snímke).
Ročne zjeme takmer 450 000 obedov
Počty stravníkov z dlhodobého pohľadu klesali tak, ako klesal počet zamestnancov U. S. Steel Košice. Takzvaná „stravovanosť“ sa u nás dlhodobo pohybuje od 50 do 55 % v závislosti od mesiaca v roku. Zaujímavé sú absolútne čísla. Jedáleň vo Vstupnom areáli vydá ročne 60 000 obedov, jedáleň ÚMD 170 000 obedov a jedáleň pri DZ Studená valcovňa ďalších 50 000 obedov, ktoré sa ale pripravujú v kuchyni vo Vstupnom areáli, čo je spolu 280 000 obedov. Plus 167 000 porcií chladenej stravy.
Vyhodí sa 10 ton jedla
Zjeme všetko, čo nám na kuchárky naservírujú na taniere? „Bio odpad za minulý rok, teda to, čo sa vrátilo naspäť z tanierov, čo ľudia nedojedli, vážil 10,2 tony, čo znamená, že z jednej porcie sa vyhodí približne 18 gramov, čo zase nie je až tak veľa. My sa snažíme zastaviť alebo výrazne obmedziť plytvanie potravinami. Niekedy stačí málo. Stačí, ak slabší jedák, alebo menej hladný zákazník poprosí kuchárku, nech mu dá menej knedlí, či menšiu porciu jedla. Aby sme zastavili, alebo znížili plytvanie jedlom, tak k tomu slúži aj naša novinka, ktorú sme zaviedli v jedálni vo Vstupnom areáli a ktorú si zákazníci veľmi pochvaľujú, a to sú teplé pulty. Zákazník platí za hmotnosť jedla, a preto predpokladáme, že si sám naberie iba toľko, koľko aj zje. Od dnes máme takéto teplé pulty aj v jedálni ÚMD a čoskoro budú aj v Repre reštaurácii,“ vysvetľuje Vladimír Balog.
Novinky sa ujali
K novinkám, ktoré zaviedli vlani a ktoré sa tešia veľkej obľube, patrí centrálna výroba bagiet a šalátov, ku ktorej postupne pribudnú aj pekárenské výrobky, ako sú pečené buchty, buchty na pare a koláče, ktoré majú ľudia radi. Pokračovať budú tiež v takzvaných gastro kalendároch, hosťovaní šéfkuchárov zo Slovenska i zahraničia. Myslia pri zostavovaní jedálnička aj na tých, ktorí majú nejaké intolerancie na lepok, na mlieko....: „Keby sme chceli pripravovať takéto jedlá, museli by sme mať samostatné priestory, v ktorých by sme ich pripravovali, špeciálnych kuchárov... Čo v našich podmienkach nie je možné. Ale vždy vieme vyjsť každému v ústrety. Keď príde zákazník, ktorý povie, že má intoleranciu napríklad na lepok, kuchárky mu povedia v ktorých jedlách nie je múka, alebo dostane polievku bez cestovín.... Rieši to aj teplý pult, v ktorom sa vždy dá nájsť napríklad zelenina – pečená, dusená, grilovaná...“
Spätná väzba cez QR kód
Spätnú väzbu získavajú cez QR kód. Zaujímalo nás, či a čo ľudia píšu, s čím sú spokojní, s čím nespokojní. Vladimír Balog k tomu uviedol: „Veľmi potešiteľné je, že pomaly začal stúpať počet tých, ktorí sa poďakujú napríklad za „nebíčko v papuľke“, famózne jedlo. Viac však píšu tí, ktorí s niečím spokojní neboli, že mali nedovarené zemiaky, alebo rozvarenú ryžu, prípadne kritizujú, že nemáme v ponuke niečo veľmi špeciálne. My sa však musíme zameriavať na čo najširšiu skupinu stravníkov, aby sme vyhoveli čo najväčšiemu počtu ľudí. Alebo nás skritizujú, že nemáme v ponuke pizzu. Všetko je to o ľuďoch, keď nám napríklad kvôli chorobe či dovolenke vypadne dobrý pizziar, tak v ten deň radšej pizzu neponúkame. Je to určite lepšie, ako postaviť k peci niekoho, kto pizzu robiť nevie a ľudia by tak boli ešte nespokojnejší.“
Prečo sú ceny v bufetoch vysoké?
Dlhodobo čelia kritike za ceny v bufetoch. Ľudia nadávajú, že v porovnaní s cenami v meste, sú tie v našich bufetoch omnoho vyššie. Prečo je to tak? „Základom našej práce je poskytovať zamestnancom U. S. Steel Košice teplú stravu. Objemom predaja v bufetoch nemôžeme konkurovať obchodným reťazcom. A tomu preto zodpovedajú aj ceny. Keď obchodný reťazec predá vo svojich predajniach za deň napríklad 500 kíl múky a u nás v bufetoch sa jej predajú ledva 3 kilá, tak je jasné, že obchodný reťazec si vie u výrobcu alebo dodávateľa vybojovať nižšie ceny, ako my. Je to tak so všetkým – s kávou, jogurtami, salámou....“
Miznú iba nové príbory
Ešte nás zaujímal jeden údaj. Naši stravníci občas zvyknúť „pozabudnúť“ vrátiť príbory. Aký je „trend“ v tejto oblasti? Dozvedeli sme sa, že mesačne sa „stratí“ 80 príborových súprav. Ročne je to takmer tisícka. K „zmiznutiam“ dochádza vždy po doplnení nových príborov, a „záhadne“ sa strácajú len tie nové, ešte „neobúchané“.
Stravovacia spoločnosť Delirest uspokojuje hladné žalúdky železiarov od roku 2013, aj keď medzitým trikrát zmenila názov, ľudia v kuchyniach a bufetoch zostali takmer tí istí. Zmenili sa naše stravovacie návyky? „Viac sa zameriavame na teplú stravu, čo je zdraviu omnoho prospešnejšie a finančne výhodnejšie. Dať si na obed polievku, hlavné jedlo, zeleninový šalát a nápoj za 4,65 € alebo v podobnej cene nejaký majonézový šalát, salám a rožky? Jednoznačne výhodnejšie a aj zdravšie je namiesto do bufetu zamieriť do jedálne,“ hovorí Vladimír Balog.