Košická detská železnica je už na zozname mestských pamätihodností

Článok

Košická detská železnica je už na zozname mestských pamätihodností


Detská historická železnica v Košiciach bola oficiálne zaradená do zoznamu pamätihodností mesta Košice. Poslanci mestského zastupiteľstva počas posledného zasadnutia svojim rozhodnutím otvorili nové možnosti financovania jej obnovy z grantov, dotačných programov a eurofondov.

„Na železničke vyrástlo už niekoľko generácií Košičanov a aj vďaka nej sem prišlo mnoho turistov. Detská železnica zohráva významnú úlohu nielen v oblasti kultúrneho a historického dedičstva mesta Košice, ale aj v oblasti turizmu a vzdelávania mládeže. V stanici Čermeľ sa nachádzajú dosiaľ používané historické výhybky a koľajnice pochádzajúce zo Štiavnickej železnice a iných už zrušených slovenských, rumunských a uhorských úzkorozchodných železničných tratí. Najväčším historickým klenotom a symbolom železnice v jej novodobej histórii je najstaršia prevádzkyschopná parná lokomotíva Katka v strednej Európe radu U 36.003 z roku 1884, ktorá je súčasťou lokálnej identity Košíc. Zaradenie železničky medzi pamätihodnosti má veľký význam. Posilnilo by to povedomie verejnosti o dôležitosti ochrany a zachovania takýchto unikátnych spoločensko-technických diel pre budúce generácie“, povedal Ľubomír Lehotský, predseda OZ Detská železnica Košice predkladateľ návrhu..

Foto: Historická fotografia z čias spustenia Košickej detskej železnice

Do registra mestských pamätihodností sa zapíše samotná trať, niekoľko rušňov a vozňov. Medzi nimi budú úzkorozchodné motorové rušne známe ako Janka a Danka z rokov 1959 a 1960 či parný rušeň U 29.101 Krutwig z roku 1957. Ide o posledný sériovo vyrábaný typ úzkorozchodnej parnej lokomotívy vo vtedajšom Československu.  Parný rušeň Katka je kultúrnou pamiatkou preto sa už do košických pamätihodností zapisovať nebude. Do registra nehmotných pamätihodností pribudne detská obsluha, parárska tradícia (udržanie remesla obsluhy parných kotlov a parných rušňov) a atmosféra Čermeľského údolia.

Železnica počas svojej existencie utrpela rôzne materiálne straty a taktiež jej hrozilo zatvorenie. Napríklad v roku 1973 museli jej prevádzku zrušiť pre nevyhovujúci stav koľajníc. V roku 1993 vandali zničili alebo značne poškodili takmer všetky vozne odstavené v Čermeli. Zapálili aj interiér najcennejšieho vagóna, ktorý bol zvláštny tým, že mal oddiel 1. triedy vybavený látkovými čalúnenými sedadlami, oddiel 2. triedy s koženkovými sedadlami a oddiel 3. triedy s drevenými lavicami. Úplne vyhorený interiér tohto vozňa zreparovali a opätovne pustili na koľajnice v roku 1996.

Zaradenie medzi pamätihodnosti mesta by malo zlepšiť možnosti čerpania finančných prostriedkov na ich revitalizáciu z grantových schém, dotačných programov a eurofondov.

Prihláste sa a získajte prístup k zaujímavému obsahu

Prihlásiť sa