Brusel, 1. decembra 2022 – Zmeny zavedené do nariadenia o preprave odpadu sú vítaným krokom správnym smerom, aby sa zabezpečilo, že pri vývoze odpadu do tretích krajín budú splnené environmentálne a sociálne normy rovnocenné s normami EÚ.
Významné problémy však zostávajú do značnej miery neriešené s priestorom na ďalšie zlepšenie, najmä posilnením monitorovania pre krajiny OECD a predchádzaním obchádzania, čo predstavuje riziko oslabenia účinnosti nových opatrení, uviedla Európska oceliarska asociácia (EUROFER) po hlasovaní vo Výbore pre životné prostredie (ENVI) pri Európskom parlamente.
„V dnes prijatom texte je niekoľko dôležitých zlepšení v porovnaní s návrhom Komisie, najmä pokiaľ ide o environmentálne, sociálne, zdravotné a bezpečnostné otázky. Železný šrot je cenná druhotná surovina a nevyhnutná pre dekarbonizáciu oceliarskeho priemyslu. Nemá zmysel presúvať výzvy v oblasti odpadu do zahraničia, zatiaľ čo recyklácia kovového odpadu – kde zohráva ústrednú úlohu európsky oceliarsky sektor – zostáva kľúčom k dosiahnutiu cieľov obehového hospodárstva a emisií CO2 v EÚ,“ povedal Axel Eggert, generálny riaditeľ Európskej oceliarskej asociácie (EUROFER).
Potreba šrotu v našom sektore sa v nasledujúcich rokoch rýchlo zvýši, pretože naše projekty v oblasti zelenej ocele, ktoré sa majú realizovať do roku 2030, si budú vyžadovať podstatne viac šrotu. Železný šrot je zďaleka najviac vyvážaným odpadom z EÚ (19,5 milióna ton v roku 2021, čo sa rovná 59 % celkového vývozu odpadu EÚ podľa Eurostatu). Napriek tomu je to cenný materiál, ktorý by sa dal recyklovať na novú oceľ podľa najvyšších európskych environmentálnych, zdravotných a sociálnych noriem. Na každú tonu recyklovaného šrotu uhlíkovej ocele sa dosiahne úspora 1,5 tony CO2, v prípade nerezového šrotu je táto úspora ešte vyššia a dosahuje zhruba 5 ton CO2. Recyklácia železného šrotu je preto jedným z najjasnejších príkladov toho, ako dosiahnuť ciele, ktoré si EÚ stanovila na nadchádzajúce desaťročia: obehové hospodárstvo, dekarbonizácia a úspora energie.
Efektívnejšie overovanie environmentálneho správneho manažmentu (ESM) a rešpektovanie primeraných noriem v cieľovej krajine, zavedenie najlepších dostupných techník (BAT) ako referenčného bodu na hodnotenie ochrany zdravia a životného prostredia pri auditoch, spolu s dodatočnými opatreniami pre dodávky v rámci EÚ, patria medzi najvýznamnejšie vylepšenia správy ENVI.
Prísnejší monitorovací postup s hodnotením na úrovni jednotlivých krajín pre krajiny OECD uprednostňujúci najdôležitejšie toky vývozu odpadu, ako je železný šrot, prísnejšie opatrenia proti obchádzaniu opatrení zameraných na neprimerané používanie klasifikácie „konečného odpadu“ pre vyvážané materiály a systém auditu zariadenia, ktorý pokrýva všetky činnosti, je absolútne potrebný, aby sa zabezpečilo, že nové nariadenie bude vodotesné.
„Sme pripravení spolupracovať s inštitúciami EÚ v ďalších fázach legislatívneho procesu na výsledku, ktorý môže byť prínosom pre životné prostredie, klímu, pracovníkov, občanov aj priemysel,“ uzavrel pán Eggert.
Originál znenia tlačovej správy si môžete prečítať na web stránke Euroferu.