
Centrum pre návštevníkov v našej firme funguje už 23. rok. Je súčasťou útvaru Riaditeľa pre Vonkajšie vzťahy a poskytuje ucelený obraz o našej firme. Vďaka exkurziám za bránami podniku spoznávajú návštevníci výrobný proces. Iba málokto nebol sprevádzaný Františkom Gregorom, ktorý v ňom pôsobí už 20 rokov.
Koľko návštev využilo služby Centra pre návštevníkov počas Vášho pôsobenia?Z celkového počtu návštevníkov, ktorí k nám ročne prichádzajú, využije naše služby viac ako 35 percent. V ostatných prípadoch ide o návštevy konkrétnych prevádzok, ktoré súvisia priamo s ich chodom či investičnými aktivitami, alebo sú to návštevy štátnych orgánov, napríklad z hygieny, životného prostredia a podobne. Za posledných 20 rokov sme privítali 23 831 návštevníkov, čo predstavuje v priemere viac ako 1 191 návštevníkov za rok. Priemer by bol určite vyšší nebyť covidu, kedy sme mali najmä v rokoch 2020 – 2021 výrazne obmedzený počet návštev. Z pohľadu počtu exkurzií ide o 2 607 exkurzií, v priemere 130 exkurzií za rok.
Aké návštevy sem prichádzajú?
Predovšetkým sú to naši obchodní partneri, zákazníci, naši zamestnanci, študenti technických vysokých škôl a univerzít. Ale sú to aj návštevy našej zákonodarnej či výkonnej moci, či VIP návštevy. Privítali sme tu už aj veľvyslancov rôznych krajín (na fotografii
Theodore Sedgwick, bývalý veľvyslanec USA na Slovensku)
, ale aj
Phila Pavlova, senátora za štát Michigan
. Z prezidentov SR som mal možnosť zabezpečovať exkurziu pre Rudolfa Schustera, Ivana Gašparoviča a Zuzanu Čaputovú. Veľmi milé boli návštevy premiéra Mikuláša Dzurindu (na obrázku) a premiérky Ivety Radičovej.
Ako dlho trvajú exkurzie?
Exkurzie prispôsobujem na mieru konkrétnej návšteve. Ak ide o návštevu obchodného partnera, tak dopredu viem, ako dlho by mala prehliadka trvať a ktoré prevádzky nášho partnera zaujímajú. Zväčša trvajú od dvoch do troch hodín. Potom sú to všeobecné exkurzie pre študentov technických univerzít a pre našich zamestnancov, tie trvajú štyri až päť hodín a vtedy idem naprieč celou hutníckou výrobou, od prvovýroby až po finišing. No mali sme už aj dlhšie exkurzie spojené s auditom a tie sú oveľa náročnejšie z pohľadu výkladu i času.
Spomínate si na svoje prvé sprevádzanie návštevníkov?
Keď som bol ešte za VSŽ na poste šéfa kancelárie viceprezidenta pre obchod a potom neskôr viceprezidenta pre vonkajšie vzťahy, mal som možnosť sprevádzať niekoľko návštev. Tá prvá bola z Japonska. Boli to zástupcovia spoločnosti NOMURA a pamätám si, ako sme vtedy iba s prilbami na hlave kráčali po schodoch na vysokú pec č.2.
Mal som to šťastie spolu s tlmočníkom Jožkom Maršalom byť aj pri sprevádzaní Paula Wilhelma, vtedajšieho prezidenta U. S. Steel, ktorého v tom čase hostil Gabriel Eichler, vtedajší prezident VSŽ. Bola to veľmi dôležitá návšteva, ktorá sa napokon zavŕšila prevzatím hutníckych prevádzok košických železiarní pod U. S. Steel a vznikla tak spoločnosť U. S. Steel Košice. Bolo to obdobie veľkých očakávaní, nádejí a nadšenia.
(na fotografii zľava doprava: Gabriel Eichler, Paul Wilhelm, Jozef Maršala a František Gregor)
Ako je to s využívaním technológií v centre pre návštevníkov?
Keď to porovnám s minulosťou, tak dnes je už celá organizácia exkurzie, vrátane ochranných pomôcok, dorozumievacej súpravy a ďalšieho servisu s tým súvisiaceho na profesionálnej úrovni. Dnes si naši partneri môžu pozrieť film v niekoľkých jazykových verziách, všetky potrebné informácie ohľadom našich výrobkov nájdu na našej web stránke či na našej podnikovej komunikačnej platforme X App Košice, resp. na našom LinkedIn.
Čo účastníkov exkurzií najviac zaujíma? Aká je najčastejšie kladená otázka?
Je to rôzne. Prichádzajú k nám návštevníci, najmä študenti univerzít, ktorí vôbec nemajú predstavu o našej spoločnosti a pre nich je fascinujúce takmer všetko. Veľkosť zariadení, agregátov, rozloha podniku ale aj to, že nie sme iba „betónová džungľa“, ale máme i veľa zelene a množstvo environmentálnych zariadení. Potom sú to naši zákazníci, dodávatelia, audítori a obchodní partneri, ktorí k nám prichádzajú s predstavou, resp. rovno s požiadavkami, čo chcú vidieť. Naše Centrum im na základe ich požiadaviek pripraví program šitý na mieru, aby sme im predstavili prevádzky, ktoré chcú navštíviť v nimi požadovanom časovom limite. Ak zákazník napríklad odoberá pozinkované plechy pre autopriemysel, súčasťou exkurzie je určite Pozinkovacia linka č.3, alebo ak vyrába plechovky, tak Obalová vetva. Najčastejšie otázky sú typu: koľko máte zamestnancov, akú máte rozlohu, koľko ton ocele vyrobíte za rok, prečo je odstavený most... ale sú aj také špecifické, ako napríklad aký je tlak ostreku pri čistení okujín pred prípravným poradím na TŠP, aký vysoký je zásobník na vysokopecný plyn a akú ma kapacitu, či koľko metrov pásu má ten - ktorý zásobník...
Čo návštevníkov zvyčajne vo vnútri závodu najviac ohúri?
Sú to najmä prevádzky prvovýroby, ale nielen tie. Fascinuje ich tekuté železo, ktoré majú možnosť vidieť pri odsírení na Oceliarni 2, vsádzka šrotu a potom nalievanie odsíreného surového železa. Mnohých zaujme proces transformácie tekutej finálnej ocele do brám. Nemenej zaujímavá je pre našich hostí i TŠP na Teplej valcovni. S úžasom sledujú, ako sa za pár minút z bramy o hrúbke cca 220 mm vyvalcuje tenký pás o hrúbke 1,8 mm.
Je niečo, čo by ste chceli zmeniť vo firme, resp. na prevádzkach, aby sme sa ako firma prezentovali na vysokej podnikovej úrovni?
Veľmi dobrý nápad, ktorý sa podaril za prispenia mnohých odborných útvarov zrealizovať, je nová oddychovo - relaxačná zóna s jazierkom na Vstupnom areáli U. S. Steel. Vieme, že prvý dojem je pre našich hostí dôležitý a aj z reakcií našich návštevníkov vidieť, že tým ukazujeme svoj postoj k životnému prostrediu, k okoliu, ktoré nás obklopuje. Zároveň je to ukážka spolupráce našej firmy s inštitúciami v našom regióne, v tomto prípade s UPJŠ v Košiciach – Botanickou záhradou.
Hovorí sa, že ak chceš spoznať kultúrnu úroveň firmy (či krajiny), navštív jej sociálne zariadenie. Samozrejme, je to zjednodušene povedané. Tu ešte máme rezervy. Na mnohých prevádzkach sú sociálne zariadenia na vysokej úrovni, no žiaľ, nájdu sa aj také, kam by ste nevošli. Nechcem ich tu uvádzať, keďže verím, že po prečítaní nášho rozhovoru v prevádzkach urobia všetko preto, aby sme mohli návšteve poskytnúť ktorékoľvek sociálne zariadenie v našom podniku a na vysokej úrovni.
Môžete spomenúť nejakú zaujímavú skúsenosť z exkurzie?
Stalo sa, že nášmu zamestnancovi na začiatku exkurzie odpadla podrážka z pracovnej obuvi. Našťastie tu máme Centrum OOPP pre návštevy, ktoré pohotovo zabezpečilo náhradnú obuv. Týmto ďakujem kolegom z Chránenej prevádzky, pod ktoré patrí Centrum OOPP pre návštevníkov, za profesionálny prístup. Pre každú návštevu majú vždy pripravené potrebné ochranné pomôcky vrátane osobných detektorov na CO. Táto skúsenosť ma potom podnietila k tomu, že pokiaľ sprevádzam našich zamestnancov, upozorním ich aj na to, aby si sledovali životnosť a stav svojich OOPP.