Dnes ráno cestou do práce ma zdržala autonehoda, ktorá sa stala len zopár desiatok metrov predo mnou. Často býva príčinou takýchto nehôd zlá viditeľnosť a neosvetlené auto idúce pred vami. Všimol som si, že niekoľko vodičov nemá zapnuté zadné osvetlenie. Spoliehať sa na automatiku je zradné, keďže počas denného svetla sa zapnú iba predné denné LED svetlá. Takto neosvetlené vozidlá za dažďa alebo hmly vidieť veľmi ťažko a často ich zbadáme na poslednú chvíľu. Ak na aute máte nastavené svietenie v základnej polohe na automatiku, tak svietia iba LED svetlá vpredu, avšak zadné červené svetlá nesvietia (táto skutočnosť vychádza z predpisu Organizácie Spojených národov (EHK OSN) č. 48 pod názvom Jednotné ustanovenia o typovom schvaľovaní vozidiel z hľadiska montáže zariadení na osvetlenie a svetelnú signalizáciu).
Viditeľnosť auta závisí od viacerých faktorov, vrátane osvetlenia, poveternostných podmienok a prostredia. Všeobecne platí:
-
Osvetlené auto za dobrých podmienok je viditeľné na vzdialenosť približne 300 metrov.
V noci alebo za zníženej viditeľnosti (hmla, dážď) sa táto vzdialenosť znižuje. - Neosvetlené auto je oveľa ťažšie viditeľné. V noci alebo za zníženej viditeľnosti je auto viditeľné len na vzdialenosť max. 50 metrov, čo výrazne zvyšuje riziko nehody .
Myslime na bezpečnosť svoju, svojich blízkych, ako aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Vždy pred samotnou jazdou zohľadnime, aké je práve počasie a adekvátne tomu prepnime z automatiky na stretávacie svetlá.